De smaak van Delfshaven

Smaakpalet levert voer voor boeiende gesprekken.

Het is donderdag 24 september, tijd voor het eerste Broodje COiD nieuwe stijl. Bij ‘t Eendeëi, de club van lelijke eendjes-bezitters, staat alles klaar voor de ontvangst van de gasten. De werkplaats is opgeruimd, het terras is ingericht met partytenten en echte SRV-wagen. Heerlijke broodjes staan te wachten om opgegeten te worden. Vanaf een uur of twaalf druppelen de eerste gasten binnen. Zij worden hartelijk ontvangen, krijgen een kopje koffie of thee en worden aan elkaar voorgesteld. Zo neemt, onder de muzikale omlijsting van Elke van Zevenbergen, het gegons van geanimeerde gesprekken al snel toe.

 

Firma Delfshaven Broodje COID bij 't Eendeëi

 

Dan is het tijd voor het inhoudelijke programma. Frank Schurink, voorzitter van Firma Delfshaven, vertelt het een en ander over deze coöperatie van ondernemers. Over het ontstaan, over de plannen en over hoe de organisatie van het Broodje COiD bij de Firma terecht is gekomen. Als snel geeft hij het woord over aan Cyril Rijnders, lid van Firma Delfshaven en eigenaar van de Smaakschool. Cyril geeft een inleiding over ‘De smaak is mijn zaak’. Na een kort praatje over de werking van de zintuigen, en dan met name de tong, komt hij al snel tot de kern: smaken verschillen. Hij loopt alle smaken door met de daarbij behorende etenswaren en vraagt wie zich aangesproken voelt. Inderdaad, smaken verschillen. De een houdt meer van zoet (honing, banaan, stroopwafels) maar de ander krijg je toch echt sneller zijn bed uit voor hartig (oude kaas, stoofvlees, ansjovis). Na het doorlopen van alle smaken kiest iedereen een smaak uit die het meest bij hem of haar past. Zo vormen zich vier groepen: zoet, zuur, bitter en hartig. De gekozen smaak vormt de aanleiding voor het gesprek in de groepen: waarom past deze smaak bij jouw zaak?

 

Firma Delfshaven Broodje COID - In de SRV-wagen van Willem Beekhuizen

 

 

 

Het smaakpalet levert voer voor boeiende gesprekken. Een snelle rondgang levert de volgende associaties op: ondernemers in groep Zoet associëren zoet met mooie dingen maken (kunst en cultuur) en met lief zijn voor mensen (zorg, hulpverlening). Maar ook: in Delfshaven is veel talent en er zijn veel initiatieven. Als je die weet te vinden kun je daar heerlijk van snoepen!

Mensen in de groep Zuur grappen even over zure ambtenaren en zure types, maar vertalen zuur al snel naar ‘verfrissend’. Want je moet soms wel door het zuur heen met een onderneming, maar met verfrissend geef je er een positieve draai aan. Trouwens: zuur hoort ook bij conserveren, en dat doe je om goede zaken te behouden!

Firma Delfshaven Broodje COID - Cyril Rijnders kijkt toe (links)

Bij Bitter komt naar voren dat nieuwe initiatieven vaak ontstaan vanuit bitter. Een andere associatie is kunst en cultuur als bittere vruchten: kunstuitingen kunnen soms vreemd en ontoegankelijk lijken. Die moet je eerst leren kennen, en begrijpen net zoals het vaak even duurt voor mensen de smaak bitter kunnen waarderen. En omdat het daarom soms moeilijk is om mensen je galerie in te krijgen, kun je je soms ook wel bitter voelen…

Ook over Hartig wordt druk geassocieerd. Sommige ondernemers willen op zijn tijd wel eens een hartig woordje spreken met een ambtenaar. Eén van de ondernemers ziet zichzelf als ‘het zout in de pap’ voor kinderen in de wijk. Een ander zag letterlijk een menselijk hart voor zich. Velen associëren hartig met ‘vanuit je hart werken’. Vanuit dit verband volgt ook een oproep aan ondernemers om ‘hart voor studenten’ te krijgen: het is leuk om stagiairs in te zetten.

De gesprekken zijn behalve inspirerend en boeiend ook smakelijk, want tijdens de smaaksessie worden heerlijke broodjes geserveerd. Iemand merkt op dat dit wel zo handig is: als je aan het eten bent kun je naar de anderen luisteren en als een ander eet kun jij je verhaal doen. Een prettige afwisseling. Maar aan al het leuke komt een eind: het is tijd om terug te koppelen. Alle groepjes doen verslag en iedereen is het er over eens: het werken in kleiner groepen was leuk. Het gaat ergens over en je leert elkaar beter kennen.

Firma Delfshaven Broodje COID - Op de zeepkist: Benji de Levie

Het programma wordt afgesloten met de zeepkist: je krijgt één minuut de tijd om iets over jezelf te vertellen of om een oproep te doen. Verschillende mensen maken hier spontaan gebruik van. De een is op zoek naar een plek voor een container, de ander doet een oproep om mee te doen aan stadsdialogen, weer een ander zoekt hulp bij het vergroenen van de taalspeeltuin. Ook bij deze levendige zeepkist komen in een rap tempo verschillende smaken van Delfshaven voorbij. En dan is het programma voorbij. Elke pakt haar gitaar en zorgt weer voor muziek. Gasten praten nog wat na, contacten worden gelegd, kaartjes worden uitgewisseld. Langzaamaan keren de gasten weer terug naar hun dagelijkse beslommeringen en wordt het stiller en stiller bij ‘t Eendeëi. De werkplaats is weer beschikbaar voor klussende eendenbezitters. Met dank voor het lenen: wij van Firma Delfshaven kijken terug op een bijzonder geslaagde middag op een bijzondere locatie.

 

Connie van der Zel