Ondernemers regelen hun zaken

Waarom zou je je zaken rond de onderneming regelen? Drie redenen waarom niet en drie redenen waarom wel.

Niet doen omdat:
– je niet kunt voorzien wat er zal gebeuren,
– je het al druk genoeg hebt, en
– het kost geld dat je ook anders kunt besteden.


Wel doen want:
– zo schep je duidelijkheid voor jezelf en jouw zakenpartners,
– dan heb je niet zoveel werk en druk van onverwachte minder leuke dingen die gebeuren (het ondernemersleven is niet alleen zonneschijn, toch?), en
– jij bent voorbereid en dat geeft rust en tijd om je op andere dingen te richten.

 

 

Hieronder een kleine greep van regelklussen.
Wat moet je regelen:
Dat hangt af van de omstandigheden van het geval zegt dan de jurist. En dat is ook weer waar. Alleen kun je met zo’n antwoord, hoe waar ook, niet zo veel.

Bijvoorbeeld de samenwerkingsvorm:
Als je met niemand samenwerkt dan hoeft je dat ook niet te regelen. Werk je wel samen dan zul je moeten kijken naar de manier waarop je dat doet.

Werk je (soms of vaker) samen aan de hand van concrete opdrachten, spreek dan af wat de een presteert en de ander betaalt. Wat de vereiste kwaliteit is als dat aan de orde is en wat je zult doen als het niet goed is gegaan. Iets kan immers ook een keer tegenvallen. Spreek ook af hoe je samenwerkt. Geef je een opdracht aan de ander of neem je samen een werk of klus aan onder één naam of beider naam? Als je een reeks van opdrachten aan iemand geeft, voorkom dan dat de fiscus zegt dat het gaat om een arbeidsovereenkomst met een werknemer.

Werkt je structureel samen dan zul je afspraken moeten maken hoe je het werk verdeelt, onder welke naam je werkt, hoe je de kosten en de opbrengsten verdeelt en hoe sterk je je aan elkaar wilt verbinden. Kies je voor het werken met een rechtspersoon of doe je het liever zonder. Dat maakt ook voor je aansprakelijkheid en de fiscaliteit heel veel uit. En spreek dan vooral ook af wat er moet gebeuren als je de samenwerking wilt stoppen. Bijvoorbeeld over de naam van het bedrijf, wie krijgt die, hoe ga je om met de bezittingen en schulden, hoe informeer je de klanten, mag de een zonder de ander verder gaan met het bedrijf, hoe reken je met elkaar af etc. etc. Reden: je weet immers niet hoe je er over vijf jaar over denkt. Als er onenigheid is, dan is het uit elkaar gaan veel lastiger en moeilijker en als je dan geen heldere afspraken hebt, is het nog vervelender.

Spreek vooral heel helder en onder alle omstandigheden af hoeveel door wie wanneer betaald moet worden. Duidelijkheid over geld is noodzaak. Een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst. Tip: spreek dingen af op papier want dan heb je een bewijs als dat nodig mocht zijn. En vooral veel minder risico dat er twee verschillende meningen zijn over wat er precies is afgesproken.

En natuurlijk heb je ook je algemene voorwaarden op orde en die geef je ook aan je klanten.
Je verklaart natuurlijk ook altijd jouw algemene voorwaarden van toepassing. Ook al lukt dat niet altijd, je hebt het tenminste neergelegd.

Met andere woorden: denk na over de situatie in de toekomst en hoe je het dan geregeld zou willen zien. Van tevoren denken en regelen is goedkoper dan achteraf in de discussies of erger terechtkomen.

 

Anne Smeets, advocaat – mediator