De Smaak van Delfshaven

 

11 augustus 2015

 

Smaak
De Firma Delfshaven begint de werkweek altijd met een korte bijeenkomst op maandagochtend tussen 09.00 en 10.00. Aan de orde komen lopende zaken en plannen voor de toekomst. Deze ochtend gaat  het over Broodje COID nieuwe stijl. Thema is ‘De Smaak van Delfshaven’. En in het bijzonder: wat is jouw smaak in het ondernemen?

de Smaak van Delfshaven

 

 

 

 

 

 

 

Identiteit
Dè uitgesproken Hollandse smaak van Delfshaven bestaat niet meer. Gelukkig maar!  Want zo bijzonder is het Hollandse smaakpatroon niet. Delfshaven kent heel veel smaken. Iedere etnische identiteit brengt zijn eigen eetcultuur mee. Sterker: de identiteit van een groep mensen wordt mede bepaald door wat er op tafel komt. De eerste ondernemers die zich vestigen zijn actief in de voedselbranche omdat ‘heimwee naar de smaken van thuis’ een sterke prikkel is om te kopen.

Vernieuwing
De smaak van nieuwkomers is achterwaarts gericht. Men wil eten wat men thuis at. Het bijzondere van Delfshaven is dat naarmate nieuwkomers zich thuis gaan voelen men open gaat staan voor de smaken die er al zijn. Kijk eens op de weekmarkt om je heen: friet, haring en gebakken vis zijn inmiddels smaken voor iedereen. Loop over de Nieuwe Binnenweg of van het Kruisplein naar het Marconiplein: alle smaken van de wereld zijn vertegenwoordigd. Delfshaven is een open samenleving met ruimte voor vele smaakvoorkeuren en dus met ruimte voor tal van kleine ondernemingen met ieder zijn eigen smaak. De vraag is: wat is je eigen smaak en waarom is die anders dan die van je buurman? Die vraag kan je beantwoorden in de gebruikelijke marketingtermen. Dat is mijns inziens een achterwaartse beweging. Terwijl ondernemen een voorwaartse beweging is; losmaken van vastgeroeste smaakpatronen en opnieuw beginnen.

kapsalon2

Bijvoorbeeld: er is hier in Delfshaven een miljoenenbusiness ontstaan door heel erg simpel (en daarom blijkbaar ook heel moeilijk) enkele bestaande smaken in een nieuwe configuratie bijeen te zetten. De bedenker van dit moois heeft zijn vernieuwing niet wettelijk beschermd. Gevolg: Iedereen kan een kapsalon maken: friet, shoarmavlees, hotelkaas, saus en sla. Iedereen verdient een klein beetje. Had de bedenker zijn vondst gedeponeerd dan was hij echt binnengelopen. Kapsalon is ontstaan aan de Schiedamseweg doordat een kapper steeds dat gerecht bestelde bij de shoarmatent op de hoek. De shoarmatent is  dat gerecht kapsalon gaan noemen omdat het voor de kapper gemaakt werd. Al gauw viel de kapsalon in de smaak bij andere bezoekers en zo werd de naam kapsalon de naam voor dit specifieke gerecht dat inmiddels in heel Nederland en mogelijk daarbuiten te krijgen is. Over succesvolle branding gesproken!

Uitdaging
De Firma Delfshaven en in het bijzonder De Smaakschool staan voor nieuwe smaakverbindingen. Kom naar de nieuwe versie van Broodje COID en ervaar hoe het werkt!

 

Cyril Rijnders